Image module

Rembrandt, dwars & eigenzinnig

Muzikale schoolvoorstelling over de meeste eigenzinnige kunstenaar van Nederland

De 350ste sterfdag van Rembrandt van Rijn wordt dit jaar met tentoonstellingen en activiteiten groots herdacht. Tafel van Vijf sluit daarop aan met de muzikale voorstelling Rembrandt. Daarin komt Nederlands meest eigenzinnige 17e-eeuwse schilder kleurrijk tot leven. Bij de voorstelling zijn rondleidingen te boeken in diverse musea.

onafhankelijk kunstenaar

Rembrandt ontwikkelt zich al jong tot een van de populairste kunstenaars van de Gouden Eeuw. Hij schildert in de stijl die dan in de mode is: glad en gedetailleerd. Dat verandert rond zijn 45ste. In losse, soms grove, verfstreken vangt hij mensen, emoties, lichtval en texturen – baanbrekend voor die tijd. Die nieuwe schildertrant valt bij een deel van de opdrachtgevers niet in goede aarde. Met als gevolg: uitblijvende opdrachten en een faillissement. Toch geeft Rembrandt niet toe. Hij blijft staan voor zijn creativiteit en ontwikkeling als kunstenaar. Pas twee eeuwen later realiseert de kunstwereld zich dat Rembrandt eigenlijk Nederlands eerste autonome kunstenaar was.

voorstelling

In de voorstelling kijkt Rembrandt terug op zijn veelbewogen leven, samen met Geertje – zijn minnares, die hij ten onrechte naar een tuchthuis heeft gestuurd – en zijn dochter Cornelia. Hij herinnert zich het maken van zijn meesterwerken, beleeft het verlies van dierbaren, ondergaat de ellende van zijn faillissement en wordt zich bewust van zijn onvermogen om lief te hebben. En last but not least realiseert hij zich wat de prijs is van zijn tomeloze ambitie. Komt hij nog in het reine met zichzelf?

Tijdens de voorstelling wordt pop-folkmuziek gemaakt, met nieuwe composities van Michiel Schreuders. De acteurs zingen meestemmig en bespelen een of meerdere akoestische instrumenten waaronder gitaar, cello, accordeon en orgel.

Image module
motivatie en nagesprek

Leerlingen leren Rembrandt beter kennen, waardoor het kijken naar en begrijpen van zijn werk, en dat van tijdgenoten, verdieping krijgt. In het nagesprek worden de dilemma’s van Rembrandt vertaald naar het leven van de leerlingen anno nu. Wat is de waarde van eigenzinnigheid, originaliteit en creativiteit in de huidige maatschappij? In hoeverre voelen leerlingen zich vrij om hun eigen ambities waar te maken, ongeacht de eventuele financiële en sociale gevolgen?

museumrondleidingen

Bij de voorstelling  kan een museumrondleiding worden geboekt. De combinatie theater-museum is waardevol: door de voorstelling kijken leerlingen anders naar de kunst en historische verhalen in het museum en komt de tijd van Rembrandt op meerdere manieren tot leven.

kerndoelen (onderbouw) / eindtermen (bovenbouw)
Canon van Nederland: venster 18 Rembrandt
Geschiedenis: historisch besef, interpreteren en betekenis geven aan het verleden
Mens en maatschappij: 37, 40 / Levensbeschouwing en identiteit
Kunst en cultuur 52, 55 en 56 / Kijken en luisteren, onderzoeken, analyseren en interpreteren

waar, wanneer, wie

wanneer
26 en 28 november 2019. Reserveer hier.

voor wie
Leerlingen vanaf het eerste jaar van het voortgezet onderwijs.

duur
60 minuten, gevolgd door een nagesprek van 20 minuten.

door wie
Spel en muziek: Oscar Siegelaar (Rembrandt), Dafne Holtland (Cornelia), Rosa Mee (Geertje Dircx)
Regie: Alexander de Bruijn
Tekst: Ad de Bont
Compositie: Michiel Schreuders
Kostuums: Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink