Image module

Indisch palet

Collectie Colauto na 30 jaar terug in Hoorn met veel nieuwe aanwinsten

Het Westfries Museum in Hoorn exposeert van 10 februari 2019 tot en met 9 juni “Indisch Palet”. Op deze tentoonstelling zijn zo’n veertig werken te zien van toonaangevende kunstenaars die zich hebben laten inspireren door de natuur, cultuur en mensen in de Indonesische archipel. De werken zijn ter beschikking gesteld door kunstverzamelaars Rob Colauto en zijn vrouw Yvonne van Peperstraten. Hun collectie Indische kunst wordt algemeen beschouwd als een van de grootste en meest gevarieerde van Nederland. In “Indisch Palet” is werk te zien van vijftien tot twintig verschillende kunstenaars, voornamelijk uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Daaronder zeven topstukken van de schilder Isaac Israëls en werken van Pieter Ouburg, Dolf Breetvelt, Rudolf Bonnet, Willem Hofker en Johannes ten Klooster.

Image module

Isaac Israels, Vrouw te paard.

Image module

Auke Sonnega, Meisjesportret.

Image module

Pieter Ouborg, Tuin Tjitoeroeg.

blikvangers

Isaac Israëls (1865) maakte in het jaar dat hij in Indië was (1921/1922) dertig schilderijen en vijftig aquarellen. Een aantal van die aquarellen werkte hij later in Nederland alsnog in olieverf uit. Van Isaac Israëls is onder andere de aquarel “Javaan met paard te zien”, een van de favorieten van Rob Colauto en Yvonne van Peperstraten.
Het werk van Rudolf Bonnet (1895) werd al tijdens zijn leven zeer gewaardeerd en goed verkocht, zowel in Europa als in Indië. Een van zijn grootste bewonderaars was de in 1970 overleden president Soekarno. Die er overigens in 1958 ook de oorzaak van was dat Bonnet het land moest verlaten, omdat hij weigerde een werk aan Soekarno af te staan. Rudolf Bonnet is op de tentoonstelling vertegenwoordigd met twee werken, waaronder “Portret van een Balinese vrouw”, een pastel uit 1950.
Een echte blikvanger is “Soir sur la plage de Sanur” (1933/1935) van de Belgische schilder Adrien-Jean Le Mayeur de Merprès (1880). Het is een van zijn beste werken uit een belangrijke periode in zijn artistieke carrière die zich de laatste 26 jaar van zijn leven op Bali afspeelde.

Image module

Soir sur la plage de Sanur (1933/1935) van Adrien-Jean Le Mayeur de Merprès (1880).

schilder der schilders

Van de man die wel de ‘schilder der schilders’ werd genoemd, Pieter Ouburg (1893), toont de expositie acht werken. Zijn “Tuin Tjitjoeroeg”, een olieverf op doek uit 1927, is figuratief, expressionistisch met kubistische invloeden. Zijn latere werk was veel abstracter, zoals te zien in de gouache “Boogschutter”.

De op Java geboren Johannes ten Klooster (1873) is met tien stukken vertegenwoordigd, waaronder “Sameerah in het heilige bos”, een gemengde techniek op papier in Art Decostijl uit 1922. Naast olieverf op doek maakte Ten Klooster veel werk met penseel en inkt op papier en fantastische houtsneden. Daarvan worden er in Hoorn twee getoond.

Van de Fries Auke Sonnega (1910), oorspronkelijk reclametekenaar, zijn drie werken te zien: “Meisjesportret”, een olieverf op doek uit 1954 en twee potloodtekeningen op papier uit 1950. Het vroegste werk van Sonnega was vooral illustratief en decoratief. In de loop der tijd kreeg zijn werk steeds meer inhoud en expressie.
Het merendeel van de getoonde werken dateert uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Daarnaast is er werk te zien van drie nog levende kunstenaars: Maria Ruiter de Witt, Zhang Din en I Wayan Mudana.

Image module

Zhang Din, Danser in de kraton.

Image module

Auke Sonnega, Ida Bagus Oke.

Indonesische impressies

De eerste tentoonstelling met werk van het echtpaar Colauto van Peperstraten was bijna dertig jaar geleden in het Westfries Museum te zien onder de titel “Indonesische Impressies”. Bij de tentoonstelling verscheen een gelijknamig boek, een lijvig naslagwerk van de hand van de toenmalige directeur van het Westfries Museum, Ruud Spruit. Met de tentoonstelling en het boek wilden de initiatiefnemers een bijdrage leveren aan de toen snelgroeiende belangstelling voor kunst van schilders die hadden gewerkt in de Indonesische archipel. Rob Colauto en Yvonne van Peperstraten hebben hun collectie sindsdien voortdurend verbeterd. De afgelopen decennia stelden zij hun verzameling beschikbaar voor exposities in onder andere het Tropenmuseum Amsterdam, het gemeentemuseum Helmond, het Fries Museum en het Erasmushuis in Jakarta.

jaar van Nederlands-Indië

Dat topstukken uit de sinds de jaren tachtig in samenstelling veranderde Collectie Colauto in 2019 opnieuw in Hoorn zijn te zien, is geen toeval. In 2019 is het 400 jaar geleden dat Jan Pieterszn Coen Batavia stichtte. Voor het Westfries Museum is dat aanleiding om Nederlands-Indië in 2019 centraal te stellen in de tentoonstellingsagenda. ‘Op heel verschillende manieren willen we in 2019 een aantal bijzondere thema’s belichten. Variërend van de bijzondere geschiedenis van de vrijgemaakte slaven van Depok, de bloemen en kruiden die de VOC ons heeft gebracht tot een virtual reality vlucht boven Batavia 1627. ‘Met “Indisch Palet” willen we vooral de fascinatie laten zien van verschillende Nederlandse kunstenaars die in Indië hebben gewoond en gewerkt. Het museum brengt de hoogtepunten uit de enorm rijke en gevarieerde collectie van Rob Colauto en Yvonne van Peperstraten’, licht directeur Ad Geerdink van het Westfries Museum toe. Naast schilderijen zijn er in “Indisch Palet” ook een bronzen en twee houten beelden te zien.

Image module

I Wayan Mudana, Ganesha (1996)

boek over kunst verzamelen

Ter gelegenheid van “Indisch Palet” verschijnt een boek waarin de passie centraal staat van hen die kunst verzamelen. Aan het boek dragen diverse auteurs bij, onder wie Indonesië-kenner Ruud Spruit. Uiteraard besteden de auteurs ruim aandacht aan het echtpaar Colauto van Peperstraten, maar niet alleen aan hen. Bea Brommer, internationaal expert op het gebied van Indonesische kunst en geschiedenis, interviewt voor het boek ook andere kunstverzamelaars.
Rob Colauto over de verzameling Colauto van Peperstraten: ‘Uiteindelijk koop je altijd wat je zelf mooi vindt. Onze collectie wordt bepaald door onze persoonlijke smaak. Beiden vallen we erg op art deco en de impressionistische schilders. Door de jaren heen hebben we ook veel ander werk gekocht. Kwaliteit herken je en je leert voortdurend bij. Voor deze tentoonstelling hebben we zeven prachtige stukken van Isaac Israëls. Maar er is ook abstract en figuratief werk te zien van bijvoorbeeld Pieter Ouburg en Dolf Breetvelt. Het vermelden zeker waard zijn “Portret van een Balinees meisje” van Theo Meier en “Zittend Javaans meisje” van Frida Holleman.’

museum van de gouden eeuw

Het Westfries Museum in Hoorn is gevestigd in het monumentale Statencollege uit 1632. De collectie en het gebouw vertellen samen het verhaal van de Gouden Eeuw, met speciale aandacht voor de VOC. Het museum wil heden en verleden met elkaar verbinden en bezoekers verrassen.