Van twee tot drie dimensies

Vanaf 23 maart zijn op de tentoonstelling ‘Rembrandt in Zwart-Wit’ de beelden van Anat Ratzabi te zien. De etsen van Rembrandt zijn een inspiratiebron voor haar werk.
Maar hoe vertaal je een prent naar een beeld? Een ets van Rembrandt is een plat vel papier; het is geen object waar je omheen kunt lopen. Naast de vertaalslag van vlak naar ruimtelijk is er zoiets ongrijp­baars als sfeer. En de boodschap die er in zou kunnen zitten. Op het moment dat Ratzabi haar gedach­ten laat gaan over de mogelijke zij- en achterkant van het beeld, wordt het haar interpretatie. En die gaat verder dan het ‘aanvullen’ van ontbrekende informatie. Van naked woman on a mound heeft Rat­za­bi ‘haar’ eigen vormen bedacht. Het hoofd van de vrouw hangt ook veel meer naar beneden dan op de ets, maar voor haar klopt het totaalbeeld. Ze laat het origineel van Rembrandt op een goed moment los, wordt onafhankelijk. Dan ervaart ze dat ze ‘zwemt in schoon water’.
Het proces waarin ze een kunstwerk maakt, is het proces waar­in ze leeft: op intuïtie. Ze werkt zonder schets. Haar werk is direct, intuïtief en authentiek.